۱۳۸۷ آذر ۱۰, یکشنبه

طلوعي ديگر


عبدالله سهرابي
Sohrabi337@gmail.com
www.sohrabi137.blogspot.com

تاريخ پرفرازونشيب مطبوعات شاهد ظهور و افول نشريات كردي است كه در طول صدوچند سال گذشته در ظرف زمان وشرايط مكان با كمييت و كيفييت متفاوت به صحنه مطبوعات آمده اند.
گرچه بالندگي و رشد وتوسعه مطبوعات در همه ي جوامع بطور مستقيم متاثر از شرايط سياسي،اجتماعي و اقتصادي است بااين حال تجزيه و تحليل فاكتورهايي چون ماهييت،رسالت،ساختار، محتوا، مقاومت و تداوم هرنشريه؛ نقاط قوت وضعف، تهديدات و فرصت هاي آن را نمايان مي سازد.اين فاكتورها در يك ارتباط و تعامل سيستماتيك مكمل همد يگرند.بنا براين مطلوب آن است با برنامه ريزي و سياست گذاري و تعيين استراتژي ها و راهبردها و با حفظ ماهييت ورسالت حرفه اي ومطبوعاتي بعنوان بنيان و اساس فعالييت ها،ساختار و محتوا را با مقاومت و تداوم عملياتي نمود.
در اين رهگذر هفته نامه كردي –فارسي روژهه لات با بهره مندي از فضاي نسبتا باز دوران اصلاحات در تابستان 1382 مجوز انتشار گرفت و در يكي از حساس ترين برهه هاي زماني از تاريخ ايران و كردستان با همكاري و تلاش و همت روزنامه نگاران زبده و حرفه اي همكاران رضا عليپور، فرهاد امين پور ، سامان سليماني و ديگر اعضاء فني و پشتيباني 66 شماره را بطور منظم و همزمان تحت وب منتشر نمود. احضار پي در پي مدير مسئول و محاكمات مكرر در دادسرا و دادگاه منجر به توقيف و حتي باز داشت هيئت تحريريه شد.تحقيقا ارزيابي ها و نظر سنجي ها گوياي موفقييت روژهه لات در شرايط ويژه و بحراني بود.خوشبختانه با دفاعييات محكمه پسند دكتر صالح نيك بخت وكيل مدافع ،وتشخيص درست قضات محترم ديوان عالي كشور در مرحله پژوهش خواهي تبرئه شد. بعنوان صاحب امتياز ومدير مسئول از وكيل مدافع و تيم حرفه اي وپشتيباني بطور خاص واز مردم آگاه و قدر شناس و نخبه گان و صاحبان قلم و انديشه كه با حمايت و مشاركت و فعاييت خود با تبحر و پوپايي موجب ارتقاء و غناي ساختار و محتواي روژ هه لات شدند بطور عام تقدير و تشكر مي نمايم.
اكنون خوشحال و خرسندم كه يك بار ديگر اين افتخار بزرگ نصيب من و ساير همكارانم در شوراي سياست گذاري و هيئت تحريريه شده است تا سطر ديگري به دفترقطور روزنامه گري كردي بيفزاييم و سهم اندكي در ناريخ مطبوعات كردي داشته باشيم .بنابراين ذكر موارد زير را ضروري ميدانم:
1- هفته نامه روژهه لات نشريه اي است كاملا مستقل و بدون تعهد و وابستگي به احزاب و تشكل هاي صنفي و سياسي اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي در درون و برون مرزهاست .
روژهه لات در تداوم روزنامه گري كردي با حفظ ماهييت ورسالت حرفه اي خود در قالب قانون مطبوعات فعالييت مي نمايد.
روژهه لات متعلق به جامعه انساني فارغ از مرزهاي قراردادي وملت ايران و به هر كردي در جاي جاي اين كره ي خاكي است.
تذكر اين نكته ضروري است كه حضور و قلم زدن نخبه گان و اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از كادر و اعضاي احزاب و تشكلها و انجمن هاي رسمي وغير رسمي به معناي وابستگي و تعهد روژهه لات به آنان نيست؛ كما اينكه تنوع ديدگاهها وسلايق و عقايد مختلف دليلي بر رسالت وحرفه روزنامه گري است.
البته اين نكات به معناي بي نيازي ما به كمك هاي مادي و معنوي مردم و بويژه نخبه گان و فعالان عرصه هاي سياسي،فرهنگي و مطبوعاتي نيست بلكه براي تداوم راه و حفظ ماهييت ورسالت وايفاي نقش حرفه اي دست نياز بسوي همه ي مردم آگاه و فهيم دراز مي كنيم.
2-حساسيت و شرايط ويژه مناطق كرد نشين ودر نتيجه تفكر سياسي- امنيتي حاكم بر اين مناطق ركود و خلاء ملموس و آشكاري را در حوزه مطبوعات ايجاد كرده است. ما با آگاهي از شرايط موجود وبا اعتقاد راسخ به ضرورت ايفاي نقش در عرصه مطبوعات با قبول ريسك ومخاطرات تلاش خواهيم كرد در چارچوب قانون مطبوعات وحرفه روزنامه گري وبا حفظ ماهييت ورسالت واستقلال خود وبا منطق و اعتدال بار ديگر اين راه صعب العبور و پر دست انداز را طي نماييم. تلاش خواهيم كرد آيينه اي براي نمايان ساختن واقعيتها و حقايق، و علايمي براي نشان دادن چاهها و چاله ها ، و زبان حال مردم باشيم. بنابراين هم از موج سواري و سوءاستفاده از احساسات پاك مردم وايجاد بحران و نا امني خود داري مي كنيم وهمزمان به حفظ ماهييت ورسالت و انجام وظايف حرفه اي وبيان ضعف ها و نارساييها و انعكاس خواسته هاي مردم به حاكمييت پاي بند خواهيم بود.لذا از مردم و مسئولان انتظار داريم نه قانون مداري و اعتدال را به عنوان محافظه كاري و وابستگي، و نه انجام وظايف حرفه اي به روشهاي دمكراتيك در قالب مطبوعات آزاد ومستقل را به معني جرايم مطبوعاتي و كيفري محسوب نمايند. ضمن اينكه خود را از خطاهاي مطبوعاتي مبرا نمي دانيم اما براي اصلاح و حركت در چارچوب قانون مطبوعات اعلام آمادگي مي كنيم.
3-به همه ي عقايد و آراء و نظرات احترام ميگذاريم وتلاش خواهيم كرد ضمن بيان ديدگاهها و راه كارها و روشها و انتقادات سازنده حرمت وحريم عقايد مخالفان و موافقان پاس بداريم.و متقابلا پيشنهادات و انتقادات سازنده و عالمانه را به گوش جان مي خريم . ودر جهت اصلاح و پويايي و بهبود عملكرد روژهه لات از نظرات و ديدگاههاي مردم وبطور خاص نخبه گان و صاحبان قلم و انديشه بهره خواهيم برد.
4 -ناگفته پيداست روژهه لات با محدوديت شديد منابع مالي و امكانات تداركاتي به ميدان آمده است لذا ادامه مسير صرفا با حمايت و پشتيباني مادي و معنوي مردم و نخبه گان امكان پذير است.
5- اگر مطبوعات در ايران با برخوردهاي قضايي روبروست در كردستان بطور مضاعف در بستر سياسي- امنيتي منطقه از موقعييت حساس تري بر خوردار است. به عبارت ديگر مناطق كرد نشين داراي مطالبات مشروع وقانوني هستند كه با وجود تصريح آنها در مفاد و مواد قانون اساسي هنوز تامين نشده اند طبيعي است مردم از مطبوعات كردي توقع دارند بعنوان رسانه و تريبوني اين مطالبات را به حاكمييت منعكس نمايد.متاسفانه بخشي از حاكمييت طرح اين مطالبات را در مطبوعات تشويش اذهان و اقدام عليه امنييت ملي و حتي تجزيه طلبي مي نامند.
ما بعنوان گردانندگان روژهه لات اعتقاد داريم طرح مطالبات بازبان و قلم مردم ودر چار چوب قانون اساسي و قراردادها و بيانيه هاي بين المللي كه ايران عضويت آنهارا پذيرفته است نه تنها تشويش اذهان واقدام عليه امنييت ملي نيست بلكه بيان وتفهيم وتامين واجراي آنها موجب امتييت وتحكيم وحدت خواهد شد ونتيجه ي آن پيوند مردم با حاكميت است . بنابراين از مقامات و دستگاههاي مسئول انتظار داريم بر مبناي قانون اساسي و با پذيرش مطبوعات بعنوان ركن چهارم دمكراسي طرح مطالبات مردم را مشروع وقانوني محسوب نمايند واز مردم درخواست ميكنيم مطالبات خودرا با ديالوگ و به شيوه ي قانوني و مدني مطرح و پيگيري نمايند.
خلاصه مطلب تبرئه روژهه لات و حضور دوباره در عرصه مطبوعات كردي را با همه ي مشكلات و تنگناهاي آن ودر شرايطي كه ركود وخلاء نشريات محلي را به وضوح مي بينيم فرصت ارزشمندي مي دانيم كه مي بايد با حمايت همه جانبه مردم وبا بصيرت مسئولان از آن بهره گرفت.
ودر نهايت اگر بپذيريم ؛
مطبوعات ركن چهارم دمكراسي است ودانستن حق مردم است پس حق گرفتني است نه دادني.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

جامع و کامل بود موفق باشید