۱۳۹۲ دی ۲۹, یکشنبه

استان کردستان شمالی یا مکریان؟



تقسیمات کشوری بحث جدیدی نیست و گناه کبیره هم نیست. جای تاسف است در پایان هر جمله ای که کلمه کورد در آن بکار رفته باشد علامت سئوالی می گذارند و هر خواسته و مطالبه ای که مرتبط با کورد و کوردستان باشد جنبه سیاسی-امنیتی پیدا میکند. طی سالهای قبل و بعد از انقلاب تغییرات بسیاری در تقسیمات کشوری صورت گرفته است.واستانهای مختلفی مانند اردبیل و خراسان شمالی و جنوبی و قزوین والبرز تشکیل شده اند. بنابراین شرایط و ضرورت زمان ومکان مستلزم تصمیمات جدید و بروز رسانی اوضاع سیاسی و اداری و ... جامعه است. استان مکریان گرچه ضرورتی بود که می بایست در گذشته تاسیس می شد اما اکنون که تقسیمات کشوری بار دیگر در دستور کاردولت قرار گرفته است واز آن مهمتر به منظور مدیریت بهتر و رشد و توسعه و پویایی همه مناطق بر اساس آمایش سرزمینی و در نتیجه بهره گیری و بهره مندی از پتانسیل های انسانی و مادی سرکوب و فراموش شده این مناطق تاسیس استان مکریان مفید و مطلوب است اما تذکر موارد زیر را ضروری میدانم:
1-طرح موضوع باید در چارچوب اصول علمی وبراساس توجیهات حقوقی،سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و...ارائه شود وموکدا از مباحث احساسی و تحریکات و تفرقه در بین دو ملت اصیل کورد و آذری پرهیز شود و چنانچه تا کنون برخی اشخاص حقوقی یا حقیقی عکس العمل نشان داده اند باید آنان را به قانون و منطق و مطالبات و منافع ملی و منطقه ای و...فراخواند.
2- عنوان استان مکریان مناسب تر از کوردستان شمالی است زیرا عنوان کوردستان شمالی موجب تناقض با سایر استانهای کوردنشین کرمانشاه و ایلام خواهد شد ضمن اینکه همین تناقض در ارتباط با سایر بخشهای کوردستان در خارج از مرز ها صادق است