۱۳۸۷ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

انتخابات رقابتی اما...



گرچه با حذف چهره های شاخص اصلاح طلبان در سطح کشور ،با کمترین رقابت میزان مشارکت کاهش یافت،ولی در مریوان و سرو آباد به دلیل تنوع و تکثر کاندیداها و بویژه حضور فعال وموثر اصلاح طلبان وموارد خاصی که از بیان آنها در این مقوله صرف نظر میگردد،شاهد مشارکت نسبتا وسیع توده های مردم بخصوص اقشار روستایی و محلات فقیر نشین شهری بودیم.
تحقیقا وبر اساس سوابق و شواهد موجود مشارکت یا عدم مشارکت مردم مریوان و سرو اباد و مناطق اورامانات آگاهانه است . در انتخابات آزاد ورقابتی مجلس ششم همه آمدند، کاندیداها با اهداف،برنامه ها،روشهاو سلایق مختلف کالای خود را عرضه کردند مردم در سطوح و طبقات مختلف پس از تجزیه و تحلیل گزینه ها با اعتقاد و اعتماد به کاندیدای مورد نظر خود رای دادند. برایند این این حضور گسترده که البته سراسری و تنها مختص مریوان وسرو آباد نبودمجلس اصلاحات بود که جاودانه شد.
درانتخابات مجلس هقتم رد صلاحییتهای گسترده بخصوص در حوزه مریوان و سروآباد وحضور بی رقیب افرادی که عملا مجلس را برای کسب قدرت وثروت می خواستند ازیک سو،ورد صلاحییت نماینده دوره ششم ازسوی دیگر موجب اعتراضات عمومی در این شهرستانها شد، بطوریکه رای دادن بعنوان رفتاری ضد مردمی تلقی گردید در نتیجه شاهد بازگشت صندوقهای خالی از رای بودیم به همین دلیل مریوان وسروآباد رکورد کمترین مشارکت در تاریخ انتخابات رادر منطقه وشاید در ایران شکستند. آرشیو انتخابات گویای این واقییت است.
در صورتیکه در انتخابات مجلس هشتم علی رغم اعمال قدرت بی قید وشرط جناح حاکم برای تشکیل مجلس یکدست که این سناریو با رد صلاحییت تقریبا تمامی چهره های شاخص اصلاح طلبان وحتی چهره های مستقل در سطح کشور جامه عمل بخود پوشید، مردم مریوان وسروآباد به دلیل رقابت نسبی وحضور کاندیداهای به ظاهر با افکار وگرایشات سیاسی مختلف وبر خلاف دوره هفتم بعلت عدم تحریم انتخابات از سوی فراکسیون نمایندگان مجلس ششم به پای صندوقهای رای آمدند.
انتخابات مجلس هشتم در مریوان وسروآباد از دو منظر قابل ارزیابی است:
اول اینکه حضور مردم آگاهانه ودر اقدامی جبرانی برای ممانعت از ورود اشخاصی بود که به قضاوت مردم وبر اساس شواهد وسوابق در آزمونهای متعدد مردود شده بودند. در تکمیل این حرکت مردمی اصلاح طلبان استان وارد میدان شدند وطبیعی است اهداف وبرنامه های اصلاحات وتحقیقا عملکرد مثبت دوره اصلاحات در مقایسه با دوره بعد ازآن، وورودغیر رسمی و ناخواسته و تحمیلی اینجانب به صحنه وبویژه تاثیر قاطع دوهفته نامه توقیف شده هاوار در مجموع سطح مشارکت را بالا برد در این فرایند حضور کاندیداهای جوان وتحصیل کرده و مستقل تاثیر گذار بود . این نتیجه از آن جهت مثبت است که حضور مردم نه بر مبنای قدرت و ثروت و اعمال نفوذ جناحهای حاکم بلکه بر مبنای تصمیم گیری ومواضع آگاهانه صورت گرفت.ناگفته پیداست همانگونه شرکت نکردن مردم در انتخابات مجلس هفتم آگاهانه بود مشارکت در این انتخابات نیز صرف نظر از عواقب وسایر عوامل ذیربط آگاهانه است.
دوم آنچه بیش از پیش موجب نگرانی آگاهان سیاسی ،دانشجویان،فرهنگیان وبلکه بخشی بزرگی از طبقات مختلف شهری و روستایی است ،فرایندوترکیب وسیاستهای حاکم بر مجلس هشتم از یک طرف وشرایط و ویژگیهای بالقوه وبالفعل منتخب این شهرستانهاست. گرچه شمعی در شب مهمتر از نور افکنی در روز است،اما بیشتر نگرانی آنجاست که شمع کم سوی ما در شمعدان ذوب شود و نوری به ما نبخشد.این برداشت وقتی تقویت می شود که ما پس از رای قاطع وبدون چون و چرای مردم ،بیش از یک ماه رایزنی وهماهنگی تعهد آور تازه با افتخار تایید انتخابات را به هواداران تبریک بگوییم. این سخنان به معنای انتقاد از منتخب مردم نیست اما علایم ونشانه ها و فرایند ومسیر حرکت وکرداروگفتار ایشان به این شبهات افزوده است .
بااین حال قدم در راهی گذاشته ایم پر خطر وپر دست انداز وفاقد ابزار وامکانات لازم برای رسیدن به مقاصدی که صعب الوصول هستند.امید وارم مردم با نظارت و دخالت مستمر خود وکاندیدای منتخب با مدیریت وتدبیر وصداقت وشهامت ،روند توسعه سیاسی ،فرهنگی،اقتصادی و...را که تحقیقادر مجلس ششم پایه ریزی شد ودر سال های اخیر متوقف وبا رکود مواجه گردید فعال و پویا شود.
عبدالله سهرابی

۱ نظر:

سید هاشم هدایتی گفت...

سلام برشما دوست عزیز
تبریک می گویم
خوشحالم بلاخره وارد گود وبلاکنویسی شدی
انشاالله نظرم را برایتان می نویسم
موفق باشید
هدایتی